Σημαντικός
κλάδος για την απασχόληση με πλήθος όμως προβλημάτων είναι η παράκτια αλιεία
στην Ελλάδα. Αρνητικό το εθνικό ισοζύγιο αλιευτικών προϊόντων, συνεχώς
μειούμενος ο αριθμός του στόλου.
Σημαντικός κλάδος για την απασχόληση με
σημαντική οικονομική και κοινωνική σημασία είναι
η παράκτια αλιεία στην Ελλάδα,
με πλήθος όμως προβλημάτων όπως διαπιστώνει μελέτη της ΠΑΣΕΓΕΣ.
Στην ελληνική θαλάσσια αλιεία σύμφωνα με
την μελέτη απασχολούνται 31.000 άτομα, η πλειοψηφία των οποίων εντοπίζεται στην
παράκτια αλιεία. Ωστόσο τα τελευταία έτη έχει παρατηρηθεί μια τάση συρρίκνωσης
του στόλου των μικρών σκαφών παράκτιας αλιείας και μείωση της απασχόλησης στον
κλάδο λόγω χρόνιων προβλημάτων.
Οι δύσκολες συνθήκες εργασίας των
μεμονομένων αλιέων λόγω των περιβαλλοντικών συνθηκών σε συνδυασμό με τις μικρές
ιπποδυνάμεις των μηχανών αλλά και οι μικρές επιχειρηματικές δυνατότητες που
έχουν αποθαρρύνουν τους νέους να ασχοληθούν με το επάγγελμα και κατά συνέπεια ο
όρος ηλικίας των απασχολούμενων στον κλάδο έχει συνεχώς ανοδική πορεία. Στα
παραπάνω προστίθεται και η έλλειψη υποδομών, η παλαιότητα των σκαφών και η έλλειψη
κατάρτισης που δεν επιτρέπουν στον μικρό αλιέα να καταστεί ανταγωνιστικός. Από
την άλλη πλευρά ανθεί η εποχιακή απασχόληση αλλοδαπών στις μηχανότρατες και τα
γρι-γρι.
Τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα το
εθνικό ισοζύγιο αλιευτικών προϊόντων να είναι αρνητικό. Το έλλειμμα το έτος
2006 ανήλθε σε 92.090 τόνους όσον αφορά την ποσότητα και 59 εκ. ευρώ όσον αφορά
την αξία. Η σχέση εισαγωγών - εξαγωγών έχει βελτιωθεί σημαντικά ιδιαίτερα όσον
αφορά στην αξία των προϊόντων αλιείας. Στις εισαγωγές κυριαρχούν τα προϊόντα
προέλευσης τρίτων χωρών ενώ στις εξαγωγές τα προϊόντα με προορισμό τις χώρες
της Ε.Ε.
Αναλυτικότερα, οι εξελίξεις στον τομέα
της αλιείας και των υδατοκαλλιεργειών στην Ελλάδα όπως παρουσιάζονται στην
μελέτη της ΠΑΣΕΓΕΣ έχουν ως εξής:
Θαλάσσια
αλιεία
Τα διαρθρωτικά μέτρα της Ε.Ε. και η
μείωση των ιχυαποθεμάτων το 2006 επέφερε την μείωση του ελληνικού στόλου κατά
9,2% αλλά και την ποιοτική του υποβάθμιση δεδομένου ότι μειώθηκαν οι μέσοι όροι
χωρητικότητας και ιπποδύναμης των σκαφών.
Ο ελληνικός στόλος, το έτος 2006, είχε,
σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, 17.843 αλιευτικά σκάφη χωρητικότητας
92.792 GT και ισχύος κινητήρα 530.830 KW, με μέση ηλικία σκαφών τα 24,5 έτη.
Στην περίοδο 2000 - 2006 ο αριθμός των σκαφών μειώθηκε κατά 9,2%, η χωρητικότητα
κατά 13,6% και η ιπποδύναμη κατά 14,8%,. Η τάση μείωσης του στόλου συνεχίστηκε
το έτος 2007 όπου ο αριθμός σκαφών ανήλθε σε 17.568 και σε 17.843 αλιευτικά
σκάφη κατά το έτος 2008 ενώ διαφαίνεται ότι θα συνεχιστεί με την εφαρμογή του
κανονισμου ( ΕΚ)1967/2006 για τη βιώσιμη εκμετάλλευση των αλιευτικών πόρων στη
Μεσόγειο, δεδομένου ότι στο μεγαλύτερο ποσοστό του ο ελληνικός στόλος
αποτελείται από μικρά σκάφη παράκτιας αλιείας που δεν έχουν τον κατάλληλο
εξοπλισμό.